Logo
  • About us
    • Who we areWho we are
      • Eklavya Team
      • Eklavya Centers
      • Organogram
      • Vision Mission
      • Governing Body
      • General Body
      • History
    • What we doWhat we do
      • Publishing and Distributing Educational Materials
      • Science - a way of life: Ashram Shala Project MH
      • Shiksha Ki Udaan - Learning Enhancement Programme
      • Transforming Learning Outcomes in 'Mission Antayoday' Blocks
      • Sandarbh - A Bimonthly Resource Magazine for Teachers
      • Padho Likho Maza Karo - Reading Initiative
      • Courses and Workshops
        • Child Development, Special Needs and Learning – a certificate course
      • Jashn-e-Taleem (Hoshangabad District Initiative)
      • Mohalla Learning Activity Centres (MohLAC)
      • Kesla Middle School Science Initiative
      • Enabling learning in Schools & beyond
      • Faizabad Initiative for Intensive Education
    • Eklavya PoliciesEklavya Policies
      • Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy
      • Conflict of Interest Policy
      • Committee Against Sexual Harassment (CASH) Guidelines
      • Child Protection Policy
      • Service Rules
    • Financials
  • Books
    • Flip BooksFlip Books
      • Flip Books in Hindi
      • Flip Books in English
      • Flip Books in Urdu
      • Flip Books in Other Languages
    • Audio BooksAudio Books
      • Audio Book - Short Stories - छोटी कहानियाँ
      • Audio Book - Long Stories - लम्बी कहानियाँ
      • Audio Book - Poems - कविताएँ
    • Eklavya Books in PDF
    • Book Talk
    • Book Reviews
    • New Arrivals
    • Forthcoming Titles
    • eklavyabooks की गपशप . . .
    • International Translation Rights and Permissions
  • Magazines
    • Chakmak
    • Sandarbh
    • Srote
    • Submit New ArticleSubmit New Article
      • Magazine article for Chakmak
      • Magazine Article for Sandarbh
      • Magazine Article for Srote
  • Past Work
    • ProgrammesProgrammes
      • HSTP
        • HSTP NEW TEST
      • Social Science Programme
      • Prashika
      • Curricular Research and Material Development
      • Other ProgrammesOther Programmes
        • Organising resource centres for children, teachers and the community
        • Collaborating for Curriculum Development and Teacher Education
        • Riyaaz Academy for Illustrators
        • Educational Research and Model Building (ERMB)
        • Connected Learning Initiative (CLIx)
        • The High School Science Programme
        • The Human Body - Module
        • Linking Community & Schools Towards Quality Education - Pune
    • Annual Reports
    • Timeline
    • Surveys/Research studies
    • Documentation
    • Collaborative Efforts
    • Organisational Archive
  • Resources
    • Video GalleryVideo Gallery
      • Introduction to Eklavya
      • Eklavya Activities
      • Material Developed by Eklavya
      • Animated/Talking Books
    • Photo Gallery
    • Worksheets for Primary School
    • Atlas References
  • Join us
    • Editor - Associate Editor for Publicaiton
    • Digital Marketing Manager
    • Intern with us
    • Project Associate, Eklavya Library Initiative (ELI) in Obaidullaganj
    • Senior Research Associate, Schools2030 Assessment Partner, Bihar
    • Admin Assistant for Bal Sahitya Team (Publication)
    • Research Assistant (For documentation, HSTP)
    • Librarian
    • HR and Admin Associate
  • Contact us
  • Blogs etc.
    • Empanelment of Contractors for Civil Works
    • Chakmak Blog
    • Privacy policy
    • Important websites
    • Academic Resources
    • Staff Welfare - Eklavya
    • Sandarbh Subject Index
    • Medical Consultation Form for Eklavya Staff
    • Online Medical Intimation by Eklavya Staff
    • Donate and Support
    • Terms & Conditions
  • You are here:  
  • Home
  • Magazines
  • Sandarbh
  • Sandarbh - 111 to 120
  • Sandarbh - Issue 114 (Jan-Feb 2018)
  • Sandarbh - Issue 114 (Jan-Feb 2018)
    • Index -अंक 109-114
    • क्या मच्छरों की प्रकृति में कोई भूमिका है?
    • पॉपर, कुन और विज्ञान में नियम व सिद्धान्त कैसे बनते हैं?-भाग-2
    • कहते हैं चमगादड़ कानों से देखते हैं
    • 25 में से 5 कितनी बार घटा सकते हैं?
    • अन्तहीन... क्या? क्यों? कहाँ? कैसे?
    • कक्षा में किताब काली और धामिन साँप
    • जानवरों की कहानियाँ और पाठकों की दुविधा
    • पोंगल पोली
    • सवालीराम को पत्र
    • सवालीराम-114

Sandarbh - Issue 114 (Jan-Feb 2018)

  1. Do Mosquitoes Play Any Role in Nature? by Kishore Powar [Hindi, PDF, 153 kB]
    क्या मच्छरों की प्रकृति में कोई भूमिका है? - किशोर पंवार - मच्छर प्राकृतिक खाद्य  श्रृंखला और भोजन जाल का एक हिस्सा हैं। ये मछलियों, कछुओं जैसे जलीय जीवों, ड्रेगनफ्लाई तथा चमगादड़ों का भोजन हैं। कुदरत ने मच्छर जैसा ‘हानिकारक’ जीव बनाया ही क्यों? क्या बीमारी फैलाने के अलावा भी इस जीव की कोई भूमिका है? Read article...

  2. It Is Said That Bats See By Their Ears by Sushil Joshi [Hindi, PDF, 190 kB]
    कहते हैं चमगादड़ कानों से देखते हैं - सुशील जोशी - आज यह आम जानकारी है कि चमगादड़ कानों से देखते हैं, कि चमगादड़ देखने के लिए ध्वनि का उपयोग करते हैं। मगर इस बारे में बहुत कम लोग जानते हैं कि हमें यह पता कैसे चला कि चमगादड़ ऐसा करते हैं। तो देखते हैं कि हमें पता कैसे चला और क्या पता चला। Read article...

  3. Popper, Kuhn and How Do We Get Laws and Theories in Science? – Part 2 by Uma Sudhir. Translated by Sushil Joshi [Hindi, PDF, 180 kB] [English PDF]
    पॉपर, कुन और विज्ञान... - भाग 2 - उमा सुधीर- लेख के पहले भाग में हमने जाना कि आपसपास की परिघटनाओं और प्रक्रियाओं में कार्य-कारण सम्बन्ध कैसे बनते हैं। इस भाग में जानेंगे विज्ञान के वर्गीकरण, विश्लेषण और सामान्यीकरण की प्रक्रिआएँ जिनके रास्ते पैटर्न खोजते हुए वैज्ञानिक नियमों और सिद्धान्तों तक पहुँचे हैं। Read article...

  4. How Many Times 5 Can Be Subtracted From 25? by Preeti Devgan [Hindi, PDF, 217 kB]
    25 में से 5 कितनी बार घटा सकते हैं? - प्रीति देवगन - एक साल मेरी कक्षा में बच्चों को पहेलियों का बड़ा शौक था। दिन के किसी भी पहर उनसे मैं कुछ भी पूछ लिया करती थी। एक बच्चे के ऐसे ही एक सवाल के बाद काफी दिनों तक मेरे अन्दर एक हलचल-सी मची रही। Read article...

  5. Endless… What? Why? Where? How? by Swatantra Richaria [Hindi, PDF, 225 kB]
    अन्तहीन...क्या? क्यों? कहाँ? कैसे? - स्वतंत्र रिछारिया - बाल्यावस्था जिज्ञासा का चरमकाल होता है क्योंकि इस समय बच्चा अपने आसपास के बारे में कौतूहल और उत्सुकता से जानना चाहता है। बच्चों के पास होते हैं हज़ारों क्या... क्यों... कहाँ... कैसे... जो शायद उसके सीखने, समझने और व्यक्तित्व निर्माण की प्रक्रिया के औज़ार हैं। Read article...

  6. Book Reading In a Class – Kali Aur Dhamin Saanp by Kamlesh Chandra Joshi [Hindi, PDF, 190 kB]
    कक्षा में किताब - काली और धामिन साँप - कमलेश चन्द्र जोशी - काली और धामिन साँप की कहानी तमिलनाडु के साँप पकड़ने वाली इरूला जनजाति के बच्चे काली पर केन्द्रित है जिसमें काली की अन्य बच्चों से दोस्ती न होने को दर्शाया गया है। लेखक ने इस किताब के बहाने कक्षा में कई गतिविधियाँ की हैं। Read article...

  7. Animal Stories And The Readers’ Dilemma by Madhushree. Translated by Bharat Tripathi
    [Hindi, PDF, 248 kB] [English PDF]
    जानवरों की कहानियाँ और पाठकों की दुविधा - मधुश्री- हमें यह सिखाया जाता है कि आक्रमण बुरे होते हैं, लेकिन साथ ही यह भी सिखाया जाता है कि बेहतर (और शक्तिशाली) बनने के लिए ज़रूरी है कि आक्रमण करें और जीतें। और जब हम अपनी ‘जानवरों की कहानियों’ के बारे में सोचते हैं तो यह द्वन्द्व, बहुत स्पष्ट दिखाई देता है। इस द्वन्द्व पर विस्तार से चर्चा करता लेख। Read article...

  8. Pongal Poli by Mridula Garg [Hindi, PDF, 210 kB]
    पोंगल पोली - मृदुला गर्ग - उसने सुना है, उसके घर के नीचे कभी मन्दिर था। अब तो कुछ टूटे-फूटे स्तम्भ बचे हैं। और बचे हैं उसके पोंगल-पोली। उन्हीं पर मिट्टी-पत्थर ढोकर यह कच्चा-पक्का घर खड़ा किया गया है। कितने सुन्दर हैं पोंगल-पोली। बचपन में ही उसे इन यक्ष-यक्षिणी से प्यार हो गया था। वह चाहती थी, उन्हें कोई बहुत प्यारा-सा नाम दे जिससे वे सिर्फ उसके होकर रहें। Read article...

  9. Letter to Sawaliram by Mahesh Kumar Basedia [Hindi, PDF, 77 kB]
    सवालीराम को पत्र - महेश कुमार बसेड़िया - उस समय माध्यमिक स्तर के कई विद्यार्थी शिक्षकों की मदद से सवालीराम को पोस्टकार्ड पर सवाल लिखकर भेजते थे। फिर कुछ साथी मिलकर बच्चों के सवालों के जवाब देते थे। सवालीराम व बच्चों की दोस्ती का एक अनुभव देखिए इस संस्मरण में। Read article...

  10. Why Do Trees Produce Fruits? From Sawaliram. By Rudrashis Chakravorty. Translated by Bharat Tripathi [Hindi, PDF, 123 kB] [English PDF]
    पेड़ों में फल क्यों लगते हैं? - सवालीराम - पेड़ों में फल क्यों लगते हैं? इस सवाल की विज्ञान सम्मत पड़ताल करता इस बार का सवालीराम। Read article...

  11. Index – From Issue 109 – 114 [Hindi, PDF, 86 kB]
    इंडेक्स अंक 109-114

List of articles in category Sandarbh - Issue 114 (Jan-Feb 2018)
Title
Index -अंक 109-114
क्या मच्छरों की प्रकृति में कोई भूमिका है?
पॉपर, कुन और विज्ञान में नियम व सिद्धान्त कैसे बनते हैं?-भाग-2
कहते हैं चमगादड़ कानों से देखते हैं
25 में से 5 कितनी बार घटा सकते हैं?
अन्तहीन... क्या? क्यों? कहाँ? कैसे?
कक्षा में किताब काली और धामिन साँप
जानवरों की कहानियाँ और पाठकों की दुविधा
पोंगल पोली
सवालीराम को पत्र

Page 1 of 2

  • Start
  • Prev
  • 1
  • 2
  • Next
  • End

Eklavya

  • About us
  • What we do
  • Past work
  • Contact us

Books

  • Flip Books
  • Books in PDF
  • Book Reviews

Magazine

  • Chakmak
  • Sandarbh
  • Srote

Gallery

  • Video Gallery
  • Photo Gallery

More

  • Chakmak Blog
  • Privacy policy
  • FB social icon
  • You tube
  • Flickr

Eklavya Foundation - 2019