Logo
  • About us
    • Who we areWho we are
      • Eklavya Team
      • Eklavya Centers
      • Organogram
      • Vision Mission
      • Governing Body
      • General Body
      • History
    • What we doWhat we do
      • Publishing and Distributing Educational Materials
      • Science - a way of life: Ashram Shala Project MH
      • Shiksha Ki Udaan - Learning Enhancement Programme
      • Transforming Learning Outcomes in 'Mission Antayoday' Blocks
      • Sandarbh - A Bimonthly Resource Magazine for Teachers
      • Padho Likho Maza Karo - Reading Initiative
      • Courses and Workshops
        • Child Development, Special Needs and Learning – a certificate course
      • Jashn-e-Taleem (Hoshangabad District Initiative)
      • Mohalla Learning Activity Centres (MohLAC)
      • Kesla Middle School Science Initiative
      • Enabling learning in Schools & beyond
      • Faizabad Initiative for Intensive Education
    • Eklavya PoliciesEklavya Policies
      • Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy
      • Conflict of Interest Policy
      • Committee Against Sexual Harassment (CASH) Guidelines
      • Child Protection Policy
      • Service Rules
    • Financials
  • Books
    • Flip BooksFlip Books
      • Flip Books in Hindi
      • Flip Books in English
      • Flip Books in Urdu
      • Flip Books in Other Languages
    • Audio BooksAudio Books
      • Audio Book - Short Stories - छोटी कहानियाँ
      • Audio Book - Long Stories - लम्बी कहानियाँ
      • Audio Book - Poems - कविताएँ
    • Eklavya Books in PDF
    • Book Talk
    • Book Reviews
    • New Arrivals
    • Forthcoming Titles
    • eklavyabooks की गपशप . . .
    • International Translation Rights and Permissions
  • Magazines
    • Chakmak
    • Sandarbh
    • Srote
    • Submit New ArticleSubmit New Article
      • Magazine article for Chakmak
      • Magazine Article for Sandarbh
      • Magazine Article for Srote
  • Past Work
    • ProgrammesProgrammes
      • HSTP
        • HSTP NEW TEST
      • Social Science Programme
      • Prashika
      • Curricular Research and Material Development
      • Other ProgrammesOther Programmes
        • Organising resource centres for children, teachers and the community
        • Collaborating for Curriculum Development and Teacher Education
        • Riyaaz Academy for Illustrators
        • Educational Research and Model Building (ERMB)
        • Connected Learning Initiative (CLIx)
        • The High School Science Programme
        • The Human Body - Module
        • Linking Community & Schools Towards Quality Education - Pune
    • Annual Reports
    • Timeline
    • Surveys/Research studies
    • Documentation
    • Collaborative Efforts
    • Organisational Archive
  • Resources
    • Video GalleryVideo Gallery
      • Introduction to Eklavya
      • Eklavya Activities
      • Material Developed by Eklavya
      • Animated/Talking Books
    • Photo Gallery
    • Worksheets for Primary School
    • Atlas References
  • Join us
    • Editor - Associate Editor for Publicaiton
    • Digital Marketing Manager
    • Intern with us
    • Project Associate, Eklavya Library Initiative (ELI) in Obaidullaganj
    • Senior Research Associate, Schools2030 Assessment Partner, Bihar
    • Admin Assistant for Bal Sahitya Team (Publication)
    • Research Assistant (For documentation, HSTP)
    • Librarian
    • HR and Admin Associate
  • Contact us
  • Blogs etc.
    • Empanelment of Contractors for Civil Works
    • Chakmak Blog
    • Privacy policy
    • Important websites
    • Academic Resources
    • Staff Welfare - Eklavya
    • Sandarbh Subject Index
    • Medical Consultation Form for Eklavya Staff
    • Online Medical Intimation by Eklavya Staff
    • Donate and Support
    • Terms & Conditions
  • You are here:  
  • Home
  • Magazines
  • Sandarbh
  • Sandarbh - 101 to 110
  • Sandarbh - Issue 110 (May-June 2017)
  • Sandarbh - Issue 110 (May-June 2017)
    • बुनकर लाल चींटों की शिकारी अमीशिए
    • विज्ञान और प्रयोग
    • लेड़ियों से जान-पहचान
    • प्रोफेसर अमन मदान के साथ बातचीत
    • छह साल की छोकरी
    • किताबों से शुरुआती मुलाकातें
    • चाँदी के गहने और सिल्वर के बर्तन
    • चितकोहरा पुल के नीचे
    • माँ की कोई चिट्ठी नहीं
    • सवालीराम

Sandarbh - Issue 110 (May-June 2017)

1. Aymciaea - Predator of Weaver Red Ants by Vipul Keerti Sharma
[Hindi, PDF, 340 kB]
बुनकर लाल चींटों की शिकारी अमीशिए - बहुत-से कीट और मकड़ियाँ शिकारियों से बचने के लिए अपनी संरचना और रंगरूप आसपास के वातावरण के अनुसार विकसित कर लेते हैं। शिकारी अमीशिए मकड़ी इसमें बहुत माहिर होती हैं। वे बुनकर लाल चींटों के समान दिखकर शिकारी कीट, पक्षी, गिरगिट, छिपकली आदि शत्रुओं की शिकार होने से भी बच जाती हैं और उन्हीं लाल चींटों का शिकार भी करती हैं। बुनकर चींटों और अमीशिए के व्यवहार पर रोचक लेख पढ़िए। Read article...

2. Science and Experiments – Part 2 by Sushil Joshi[Hindi, PDF, 236 kB]
विज्ञान और प्रयोग: भाग 2 - लैमार्क का सिद्धान्त कहता है कि अर्जित गुणों का स्थानान्तरण एक पीढ़ी से दूसरी पीढ़ी में होता है और ऐसे ही जैव-विकास सम्पन्न होता है जबकि डार्विन के अनुसार अगर पाए जाने वाले अनूठे गुण आनुवंशिक हों, तो वे अगली पीढ़ी को विरासत में मिलेंगे। ये दोनों ही सवाल अवलोकनों से नहीं सुलझाए जा सके। ऐसे में सवालों के हल के लिए प्रयोग आवश्यक हो जाते हैं।Read article...

3. Acquaintance with Crap/Faeces by Sonal Naik [Hindi, PDF, 167 kB]
लेड़ियों से जान-पहचान -अपने आसपास जीवों की उपस्थिति को जानने के अनेक सुराग होते हैं। इन्हीं में से एक है जीवों का मल या विष्ठा। अलग-अलग जीवों की मलत्याग की अलग आदतें होती हैं। कई जीवों में मल त्याग के अपने दूसरे मायने भी हैं। जीवों के मलत्याग की आदतों और इससे उनकी पहचान पर रोचक लेख।Read article...        

4. Conversation with Professor Amman Madan.[Hindi, PDF, 230 kB] [English PDF]
प्रोफेसर अमन मदान के साथ बातचीत (साक्षात्कार) - अज़ीम प्रेमजी विश्वविद्यालय में पढ़ाने वाले प्रोफेसर अमन मदान बातचीत में उस बौद्धिक यात्रा की चर्चा करते हैं जिससे वे गुज़रे हैं। इस दौरान हमें शिक्षक के रूप में उनकी भूमिका के महत्व का अन्दाज़ा होता है। आलोचनात्मक शिक्षा और उसके ज्ञान शास्त्र की जड़ों के बारे में उनके चिन्तन के साथ और भी बहुत कुछ है उनका यह साक्षात्कार।Read article...

5. Activity with a Poem in the Classroom by Kamal Kishore Malviya [Hindi, PDF, 198 kB]
छह साल की छोकरी - भाषा पढ़ना सिखाने के लिए कविता एक अच्छा टी.एल.एम. है। एक ओर जहाँ कविता के माध्यम से बच्चों में भाषाई क्षमता का विकास होता है वहीं दूसरी ओर कविता की लय-ताल बच्चों को उससे जोड़े रखती है। कविता में मौजूद शब्दों को उलटना-पलटना और पुनरावृत्ति खेल-खेल में भाषा सीखने का काम सम्पन्न कर देती है।Read article...

6. Beginning of Friendship with Books by Pooja Bahuguna [Hindi, PDF, 286 kB]
किताबों से शुरुआती मुलाकातें - बच्चों के साथ उनकी कम उम्र से ही किताबें पढ़ना उनके पढ़ना सीखने के लिए बेहतर साबित होता है। जब आप उनके साथ किताब पढ़ना शुरु करते हैं तो धीरे-धीरे उन्हें किताबें पसन्द आने लगती हैं, कभी कुछ खास वाक्यों या शब्दों के लिए तो कभी चित्रों के लिए। पढ़ने के साथ उनमें हो रहे बदलाव देखने लायक होते हैं।Read article...

7. Utensils of Chandi and Ornaments of Silver by Shubhra Mishra [Hindi, PDF, 187 kB]
चाँदी के गहने और सिल्वर के बर्तन - हमारे स्कूली पाठ्यक्रम में धातु-अधातु की अवधारणा से बच्चों का परिचय मिडिल स्कूल स्तर पर ही होता है जबकि व्यक्तिगत जीवन में वे धातु-अधातु से घिरे हुए होते हैं। अक्सर कक्षा में कुछ गुणों के आधार पर धातु-अधातु का वर्गीकरण पढ़ाया जाता है जबकि इस पर समग्रता में काम होना चाहिए ताकि बच्चों की अवधारणाएँ स्पष्ट हो सकें।Read article...

8. Under the Chitkohra Bridge by Yashaswi Dwivedi [Hindi, PDF, 473 kB]
चितकोहरा पुल के नीचे - पटना में चितकोहरा ब्रिज के नीचे नट और गुलगुलिया समुदाय के लोगों का बसेरा है। लोग होंगे लगभग 600 पर मूलभूत ज़रूरतों की बात करें तो यहाँ सुविधाएँ नदारद। समुदाय के जीविकोपार्जन में पारम्परिक रूप से चिड़िया मारना, शहद निकालना-बेचना, ढोलक और मंजीरे जैसे वाद्य-यंत्रों से मनोरंजन के लिए संगीत सुनाना जैसे काम शामिल हैं। इनके बच्चों को स्कूल तक पहुँचाने के लिए संघर्ष की दास्तान है यह लेख।Read article...

9. No Letter Form Mother by Vishwapriya L. Iyengar.[Hindi, PDF, 217 kB] [English PDF]
माँ की कोई चिट्ठी नहीं - अपने घर से दूर किसी दूसरे देश में होना आपको घर की पुरानी यादों से भर देता है। ऐसे में अपनों के खत खुशी के साथ-साथ कहीं दूर हमारे  अस्तित्व के एक छोर का इशारा भी करते हैं। इस पर एक सुन्दर कहानी।Read article...

10. Why do Archers Close One Eye while Taking Aim? From Sawaliram [Hindi, PDF, 177 kB] [English PDF]
तीरन्दाज़ निशाना साधते समय एक आँख बन्द करके निशाना क्यों साधता है? - सवालीराम
इस सवाल की विज्ञान सम्मत पड़ताल है इस बार का सवालीराम।Read article... 
 
 

List of articles in category Sandarbh - Issue 110 (May-June 2017)
Title
बुनकर लाल चींटों की शिकारी अमीशिए
विज्ञान और प्रयोग
लेड़ियों से जान-पहचान
प्रोफेसर अमन मदान के साथ बातचीत
छह साल की छोकरी
किताबों से शुरुआती मुलाकातें
चाँदी के गहने और सिल्वर के बर्तन
चितकोहरा पुल के नीचे
माँ की कोई चिट्ठी नहीं
सवालीराम

Eklavya

  • About us
  • What we do
  • Past work
  • Contact us

Books

  • Flip Books
  • Books in PDF
  • Book Reviews

Magazine

  • Chakmak
  • Sandarbh
  • Srote

Gallery

  • Video Gallery
  • Photo Gallery

More

  • Chakmak Blog
  • Privacy policy
  • FB social icon
  • You tube
  • Flickr

Eklavya Foundation - 2019