Logo
  • About us
    • Who we areWho we are
      • Eklavya Team
      • Eklavya Centers
      • Organogram
      • Vision Mission
      • Governing Body
      • General Body
      • History
    • What we doWhat we do
      • Publishing and Distributing Educational Materials
      • Science - a way of life: Ashram Shala Project MH
      • Shiksha Ki Udaan - Learning Enhancement Programme
      • Transforming Learning Outcomes in 'Mission Antayoday' Blocks
      • Sandarbh - A Bimonthly Resource Magazine for Teachers
      • Padho Likho Maza Karo - Reading Initiative
      • Courses and Workshops
        • Child Development, Special Needs and Learning – a certificate course
      • Jashn-e-Taleem (Hoshangabad District Initiative)
      • Mohalla Learning Activity Centres (MohLAC)
      • Kesla Middle School Science Initiative
      • Enabling learning in Schools & beyond
      • Faizabad Initiative for Intensive Education
    • Eklavya PoliciesEklavya Policies
      • Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy
      • Conflict of Interest Policy
      • Committee Against Sexual Harassment (CASH) Guidelines
      • Child Protection Policy
      • Service Rules
    • Financials
  • Books
    • Flip BooksFlip Books
      • Flip Books in Hindi
      • Flip Books in English
      • Flip Books in Urdu
      • Flip Books in Other Languages
    • Audio BooksAudio Books
      • Audio Book - Short Stories - छोटी कहानियाँ
      • Audio Book - Long Stories - लम्बी कहानियाँ
      • Audio Book - Poems - कविताएँ
    • Eklavya Books in PDF
    • Book Talk
    • Book Reviews
    • New Arrivals
    • Forthcoming Titles
    • eklavyabooks की गपशप . . .
  • Magazines
    • Chakmak
    • Sandarbh
    • Srote
    • Submit New ArticleSubmit New Article
      • Magazine article for Chakmak
      • Magazine Article for Sandarbh
      • Magazine Article for Srote
  • Past Work
    • ProgrammesProgrammes
      • HSTP
        • HSTP NEW TEST
      • Social Science Programme
      • Prashika
      • Curricular Research and Material Development
      • Other ProgrammesOther Programmes
        • Organising resource centres for children, teachers and the community
        • Collaborating for Curriculum Development and Teacher Education
        • Riyaaz Academy for Illustrators
        • Educational Research and Model Building (ERMB)
        • Connected Learning Initiative (CLIx)
        • The High School Science Programme
        • The Human Body - Module
        • Linking Community & Schools Towards Quality Education - Pune
    • Annual Reports
    • Timeline
    • Surveys/Research studies
    • Documentation
    • Collaborative Efforts
    • Organisational Archive
  • Resources
    • Video GalleryVideo Gallery
      • Introduction to Eklavya
      • Eklavya Activities
      • Material Developed by Eklavya
      • Animated/Talking Books
    • Photo Gallery
    • Worksheets for Primary School
    • Atlas References
  • Join us
    • Intern with us
    • Senior Research Associate, Schools2030, Patna, Bihar
    • Senior Project Associate, Schools2030, Patna, Bihar
    • Internship Application for School Strengthening Initiative, Shahpur
    • Graphic Designer - Publication
    • Accounts Lead, Publication Dissemination
    • Digitizing Internship - Organizational and Publications
    • Internship Application for Technical Internship
    • Digital Marketing Manager
    • Project in-charge, Transforming Learning outcomes TRIF
    • Editor - Associate Editor for Publicaiton
    • Sub-Editor (Hindi) Eklavya Publication
  • Contact us
  • Blogs etc.
    • Chakmak Blog
    • Privacy policy
    • Important websites
    • Academic Resources
    • Staff Welfare - Eklavya
    • Sandarbh Subject Index
    • Medical Consultation Form for Eklavya Staff
    • Online Medical Intimation by Eklavya Staff
    • Donate and Support
  • You are here:  
  • Home
  • Magazines
  • Sandarbh
  • Sandarbh - 61 to 70
  • Sandarbh - Issue 68 (March-April 2010)
  • Sandarbh - Issue 68 (March-April 2010)
    • ऑलिव रिडली और उड़ीसा
    • वलयाकार सूर्यग्रहण : एक अनुभव
    • आसान नहीं है घुलने-मिलने को समझना
    • भिन्न से अनुपात की ओर
    • पी. सी. वैद्य
    • मैं सिर्फ बच्चों का लेखक नहीं हूँ!
    • स्कूल के दिन
    • बच्चों को आज़ादी कितनी?

Sandarbh - Issue 68 (March-April 2010)

  1. The Olive Ridley Turtle And Orissa by Deepak Verma[Hindi PDF, 292 kB]
    ऑलिव रिडली और उड़ीसा -
    पक्षियों के हज़ारों-हज़ार किलोमीटर दूर प्रवास करने के कई उदाहरण हैं। ऐसा ही मामला है ‘ऑलिव रिडली’ समुद्री कछुए का जो शायद हज़ारों साल से उड़ीसा के तट पर प्रजनन करने और अण्डे देने के लिए आता रहा है। ये कछुए अपने जीवन का अधिकतम हिस्सा समुद्र में बिताते हैं लेकिन अण्डे देने के लिए उन्हें पानी से बाहर रेत पर आना होता है। हज़ारों की संख्या में उनका समुद्र से बाहर और अण्डे देना और उसके बाद का समय। अद्भुत ही है यह सब कुछ अपनी आँखों से देखना।Read article...  

  2. Annular Solar Eclipse: An Experience by Swachhand Gandage
    [Hindi PDF, 154 kB]
    वलयाकार सूर्य ग्रहण: एक अनुभव (यात्रा वृत्तान्त) -
    ठीक ग्यारह बजकर छह मिनट पर ग्रहण प्रारम्भ हुआ यानी चाँद ने सूरज को ढाँकना शुरू किया। सूर्य ग्रहण के दौरान जब वलयाकार ग्रहण दिखाई देना शुरु हुआ तो झारे से दिखाई देने वाले बिम्ब का नज़ारा भी बदला हुआ था। झारे के हरेक छेद से बनने वाले बिम्ब में काले बिन्दु को घेरता हुआ रोशनी का एक छल्ला दिखाई दे रहा था। शायद आपको यकीन न हो कि रसोईघर का एक मामूली औज़ार ‘झारा’ वलयाकार ग्रहण का इतना बेहतरीन नज़ारा भी दिखा सकता है। पढ़िए कक्षा-7 की विद्यार्थी के अनुभव।Read article...  

  3. It's Not Easy To Understand Solubility by Sushil Joshi [Hindi PDF, 357 kB]
    आसान नहीं है घुलने-मिलने को समझना - कुछ चीज़ें पानी में घुल जाती हैं, कुछ नहीं घुलतीं। कुछ चीज़ें पानी में ज़्यादा घुलती हैं, कुछ कम घुलती हैं। ऐसा क्यों होता है? और जैसे इतना ही काफी नहीं था, कुछ चीज़ें घुलने पर घोल का आयतन कम हो जाता है, कुछ चीज़ों में पहले कम होता है मगर थोड़ा और पदार्थ घोलने पर बढ़ने लगता है। देखते हैं आखिर चक्कर क्या है?Read article...  

  4. From Fraction To Proportion by Mohammad Umar [Hindi PDF, 1 MB]
    भिन्न से अनुपात की ओर - जो लोग बच्चों को पढ़ाने के काम में लगे हैं वो बखूबी समझते हैं कि भिन्न पढ़ाना कितना मुश्किल है। क्योंकि भिन्न के सवाल अक्सर बच्चों को किसी भिन्न दुनिया के लगते हैं। भिन्न संख्याएँ दो पूर्ण संख्याओं के नए संयोजन से बनी होती हैं। यह नया संयोजन कितनी मात्रा दर्शा रहा है, और क्यों? हमारी पारम्परिक कक्षाओं में यह समझ पक्की नहीं की जाती है। क्या भिन्न संख्याओं को उनके मौलिक रूप में ही देखकर उसकी मात्रा का अन्दाज़ लगा पाना इतना मुश्किल है? आइए जरा देखते हैं।Read article...  

  5. P. C. Vaidya from Srote[Hindi PDF, 54.8 kB]
    पी. सी. वैद्य - पी सी वैद्य देश के उन गिने-चुने गणितज्ञों में से रहे हैं जिन्होंने गणित के क्षेत्र में अन्तर्राष्ट्रीय स्तर पर महत्वपूर्ण व दूरगामी योगदान दिया है। वे चाहते थे और प्रयास करते थे कि गणित बच्चों के लिए आसान व रुचिकर बने। पी सी वैद्य के बारे में और भी बहुत कुछ इस लेख में।Read article...  

  6. I Am Not Only A Children’s Writer An interview with Ruskin Bond by Avinandan Mukherjee Translated by Pushpa Agrawal[Hindi PDF, 463 kB] [English PDF, 67 kB]
    मैं सिर्फ बच्चों का लेखक नहीं हूँ -
    स्किन बॉण्ड को कौन नहीं जानता। वे बच्चों के प्रिय लेखक हैं। हालाँकि वयस्क भी उन्हे खूब चाव से पढ़ते हैं। रस्किन बॉण्ड से उनके लेखन, साहित्य, बाल साहित्य जैसे विविध मुद्दों पर बातचीत की है अविनन्दन मुखर्जी ने।Read article... 


  7. School Days by Stefan Zweig Translated and presented by Oma Sharma[Hindi PDF, 452 kB]
    स्कूल के दिन -
    यह आलेख आस्ट्रिया के प्रसिद्ध लेखक स्टीफन ज़्वाइग की आत्मकथा वो गुजरा जमाना से लिया गया है। आलेख में स्टीफन ज़्वाइग ने स्कूली दिनों का बेबाक वर्णन किया है। एक तरफ वो अपने बोरियत स्कूल की बात करते हैं तो दूसरे तरफ स्कूल से बाहर शहर की बात करते हैं जहाँ थिएटर, म्यूज़ियम, पुस्तकालय और संगीत आदि के माध्यम से जानने-सीखने के हज़ारों अवसर उपलब्ध थे।Read article...  

  8. Ek An-Gina Naam by Reva Yunus [Hindi PDF, 1.45 MB]
    एक अनगिना नाम - शादी से पहले एक आधा दर्ज़न नामों से ढकी लड़की थी वो। सुबह पानी भरने जाने को माँ लाडो को याद करती, तो आटा मसलने को बड़ी भाभी अपनी मीनू को आवाज लगाती, चाची और ताई दुलारता हुआ बिट्टो मुँह पे ले आतीं। भूरी, इससे तो जी छिल जाता उसका मन। लड़कों वाले दसरथ प्रसाद सिंह के घर में कौन गिनता था दद्दी की बिन्दिया को।Read article...  

  9. Freedom For Children? by Naseem Akhtar [Hindi PDF, 126 kB]
    बच्चों को आजादी कितनी - “बच्चों की इतनी हिम्मत नहीं होनी चाहिए कि वे आपसे व्यक्तिगत सवाल पूछ सकें। आप बच्चों से कुछ दूरी बनाकर रखिए। अगर कोई बच्चा स्कूल में खिलौने लाता है तो वो आप मेरे पास लाइए, मैं उसके अभिभावकों से उसकी शिकायत करूँगी और उसे कोई दण्ड दूँगी।” आपको क्या लगता है, बच्चों को स्कूल में आजादी कितनी होनी चाहिए?Read article...

Letters To The Editor

List of articles in category Sandarbh - Issue 68 (March-April 2010)
Title
ऑलिव रिडली और उड़ीसा
वलयाकार सूर्यग्रहण : एक अनुभव
आसान नहीं है घुलने-मिलने को समझना
भिन्न से अनुपात की ओर
पी. सी. वैद्य
मैं सिर्फ बच्चों का लेखक नहीं हूँ!
स्कूल के दिन
बच्चों को आज़ादी कितनी?

Eklavya

  • About us
  • What we do
  • Past work
  • Contact us

Books

  • Flip Books
  • Books in PDF
  • Book Reviews

Magazine

  • Chakmak
  • Sandarbh
  • Srote

Gallery

  • Video Gallery
  • Photo Gallery

More

  • Chakmak Blog
  • Privacy policy
  • FB social icon
  • You tube
  • Flickr

Eklavya Foundation - 2019