Logo
  • About us
    • Who we areWho we are
      • Eklavya Team
      • Eklavya Centers
      • Organogram
      • Vision Mission
      • Governing Body
      • General Body
      • History
    • What we doWhat we do
      • Publishing and Distributing Educational Materials
      • Science - a way of life: Ashram Shala Project MH
      • Shiksha Ki Udaan - Learning Enhancement Programme
      • Transforming Learning Outcomes in 'Mission Antayoday' Blocks
      • Sandarbh - A Bimonthly Resource Magazine for Teachers
      • Padho Likho Maza Karo - Reading Initiative
      • Courses and Workshops
        • Child Development, Special Needs and Learning – a certificate course
      • Jashn-e-Taleem (Hoshangabad District Initiative)
      • Mohalla Learning Activity Centres (MohLAC)
      • Kesla Middle School Science Initiative
      • Enabling learning in Schools & beyond
      • Faizabad Initiative for Intensive Education
    • Eklavya PoliciesEklavya Policies
      • Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy
      • Conflict of Interest Policy
      • Committee Against Sexual Harassment (CASH) Guidelines
      • Child Protection Policy
      • Service Rules
    • Financials
  • Books
    • Flip BooksFlip Books
      • Flip Books in Hindi
      • Flip Books in English
      • Flip Books in Urdu
      • Flip Books in Other Languages
    • Audio BooksAudio Books
      • Audio Book - Short Stories - छोटी कहानियाँ
      • Audio Book - Long Stories - लम्बी कहानियाँ
      • Audio Book - Poems - कविताएँ
    • Eklavya Books in PDF
    • Book Talk
    • Book Reviews
    • New Arrivals
    • Forthcoming Titles
    • eklavyabooks की गपशप . . .
    • International Translation Rights and Permissions
  • Magazines
    • Chakmak
    • Sandarbh
    • Srote
    • Submit New ArticleSubmit New Article
      • Magazine article for Chakmak
      • Magazine Article for Sandarbh
      • Magazine Article for Srote
  • Past Work
    • ProgrammesProgrammes
      • HSTP
        • HSTP NEW TEST
      • Social Science Programme
      • Prashika
      • Curricular Research and Material Development
      • Other ProgrammesOther Programmes
        • Organising resource centres for children, teachers and the community
        • Collaborating for Curriculum Development and Teacher Education
        • Riyaaz Academy for Illustrators
        • Educational Research and Model Building (ERMB)
        • Connected Learning Initiative (CLIx)
        • The High School Science Programme
        • The Human Body - Module
        • Linking Community & Schools Towards Quality Education - Pune
    • Annual Reports
    • Timeline
    • Surveys/Research studies
    • Documentation
    • Collaborative Efforts
    • Organisational Archive
  • Resources
    • Video GalleryVideo Gallery
      • Introduction to Eklavya
      • Eklavya Activities
      • Material Developed by Eklavya
      • Animated/Talking Books
    • Photo Gallery
    • Worksheets for Primary School
    • Atlas References
  • Join us
    • Editor - Associate Editor for Publicaiton
    • Digital Marketing Manager
    • Intern with us
    • Project Associate, Eklavya Library Initiative (ELI) in Obaidullaganj
    • Senior Research Associate, Schools2030 Assessment Partner, Bihar
    • Admin Assistant for Bal Sahitya Team (Publication)
    • Research Assistant (For documentation, HSTP)
    • Librarian
    • HR and Admin Associate
  • Contact us
  • Blogs etc.
    • Empanelment of Contractors for Civil Works
    • Chakmak Blog
    • Privacy policy
    • Important websites
    • Academic Resources
    • Staff Welfare - Eklavya
    • Sandarbh Subject Index
    • Medical Consultation Form for Eklavya Staff
    • Online Medical Intimation by Eklavya Staff
    • Donate and Support
    • Terms & Conditions
  • You are here:  
  • Home
  • Magazines
  • Sandarbh
  • Sandarbh - 91 to 100
  • Sandarbh - Issue 98 (May-June 2015)
  • Sandarbh - Issue 98 (May-June 2015)
    • अन्धेपन का जैव-विकास
    • धूप में टँगा धूल का एक कण
    • रोशनी के दर्रे
    • टेसू राजा बीच बाज़ार
    • सतत् एवं व्यापक मूल्यांकन के बहाने...!
    • बच्चों के सवाल
    • भाषा शिक्षण: समग्र-भाषा पद्धति - भाग-2
    • पाठ योजना: विविध मान्यताओं की पड़ताल
    • सफेद गुड़
    • सवालीराम-98

Sandarbh - Issue 98 (May-June 2015)

Download the entire magazine as a PDF 

Table Of Contents

  1. Evolution Of Blindness by Vinatha Viswanathan [Hindi PDF, 268 kB]

    अन्धेपन का जैव-विकास:
    अपने आसपास दिखाई देने वाले विविध जीवों का वर्तमान स्वरूप जो आज हम देखते हैं वो वास्तव में सतत् जैव-विकास यात्राओं से गुज़र कर यहाँ तक पहुँचा है। यह लेख बतलाता है कि एक ही प्रजाति के जीव अलग-अलग जैव परिस्थितियों में कितने भिन्न तरह से विकसित होते हैं। Read article...    

  2. A Mote Of Dust Suspended In A Sunbeam by Rudrashis Chakravorty Translated by Sushil Joshi [Hindi PDF, 293 kB][English PDF, 49 kB]

    धूप में टँगा धूल का एक कण:
    अन्तरिक्ष में किए जाने वाले अन्वेषण, बड़े-बड़े यानों के प्रक्षेपण अक्सर ही आम जन के मतलब से दूर की चीज़ें जान पड़ते हैं। बारीकी और विस्तार से जानने पर समझ आता है किहमारे आज और कल के साथ-साथ हमारे अस्तित्व के लिए कितने अहम हैं ये यान। Read article...  

  3. Canyons Of Light by Adrian Forsyth and Ken Miyata Translated by Sushil Joshi  [Hindi PDF, 354 kB][English PDF, 401 kB]

    रोशनी के दर्रे:
    कटिबन्धीय बरसाती जंगल हमेशा से ही प्रकृति प्रमियों और लेखकों को आकर्षित करते रहे हैं। इन जंगलों के मौसम, वनस्पति, पेड़ों के आकार, प्रकृति आदि के विषय में इतनी बातें की जा चुकी हैं कि कभी लगता है कि अब कहने-सुनने के लिए कुछ शेष नहीं लेकिन कुछ नए का रोमांच तो सदैव बना ही रहता है। Read article...   

  4. Tesu Raja Beech Bazaar by Ravi Kant  [Hindi PDF, 258 kB]

    टेसू राजा बीच बाज़ार:
    प्राथमिकस्कूल के बच्चों के साथ कविताओं को पढ़ना और याद कराना तो आसान होता है मगर पंक्ति-दर-पंक्ति बच्चों का रुझान बनाए रखते हुए उसके अर्थ को बच्चों के साथ साझा करना एक बड़ी चुनौती होती है। इस चुनौती का बहुत सुन्दर और रोचक रास्ता सुझाया है लेखक ने। Read article...  

  5. Continuous And Comprehensive Evaluation by Dilip Chugh [Hindi PDF, 177 kB]

    सतत् एवं व्यापक मूल्यांकन के बहाने:
    मूल्यांकन के लिए अब ज़्यादातर राज्य, सतत् एवं व्यापक मूल्यांकन पद्धति को अपना रहे हैं। यह पद्धति बच्चों के स्तर को लगातार आँकते हुए उनकी व्यक्तिगत क्षमताओं को विकसित करने की वकालत करती है। पर विडम्बना तो यह है कि सबसे पहले हमारे सरकारी शिक्षक सभी बच्चों को क्षमतावान तो मानें। Read article...  

  6. Children's Questions by Kewalanand Kandpal  [Hindi PDF, 159 kB]
    बच्चों के सवाल: हमारे सरकारी स्कूल के बच्चे अक्सर अपने ही विद्यालय के शिक्षकों की उपेक्षाओं का शिकार होते हैं। इसके चलते शिक्षक बच्चों की प्रतिभा को देख नहीं पाते और उन्हें पीछे धकेलते जाते हैं। इसका सबसे बुरा असर निम्न सामाजिक-आर्थिक हैसियत वाले बच्चों और लड़कियों पर पड़ता है। आखिर बच्चों के सवाल कब तक अनसुने रहेंगे? Read article...  

  7. Language Teaching: Overall-Language Method – Part 2 by Saurabh Roy  [Hindi PDF, 272 kB]

    भाषा शिक्षण:
    भाषा शिक्षण के लिए समग्र भाषा पद्धति के चुन लेने और उसके सैद्धान्तिक पहलुओं को समझ लेने के बाद बारी आती है कक्षा में इसके अनुप्रयोग की, बारीकियों को समझने और इसमें उपयोगी सहायक सिद्धान्तों को समझने की। Read article...  

  8. Lesson Plan: Examining The Underlying Assumptions by Shobha Sinha Translated by Bharat Tripathi  [Hindi PDF, 138 kB]

    पाठ योजना  - विविध मान्यताओं की पड़ताल: पाठ योजनाएँ कक्षा की क्षमताओं को ध्यान में रखकर शैक्षिक उद्देश्यों को प्राप्त करने के लिए बनाया गया एक ढाँचा है। इसकी अहमियत और भूमिका को नज़रअन्दाज़ नहीं किया जा सकता किन्तु यह ध्यान रखना होगा कि ये साधन मात्र हैं, साध्य नहीं। पाठ योजनाओं की प्रकृति की पड़ताल करता यह लेख। Read article...  

  9. Safed Gud by Sarweshwar Dayal Saxena [Hindi PDF, 198 kB]

    सफेद गुड़:
    बाल मन कभी कोमल, कभी हठीला, कभी लालची तो कभी आत्म सम्मान के लिए अपनी शर्तों पर अडिग खड़ा नज़र आता है। चन्द पलों के भीतर बदलते बाल मन के विभिन्न रंगों का सुन्दर कोलाज है यह कहानी। Read article...  

  10. How Do Painkillers Work? Sawaliram by Parul Soni  [Hindi PDF, 85 kB]

    सवालीराम:
    दर्द निवारक दवाएँ कैसे काम करती हैं? दर्द निवारक दवाओं की प्रकृति और उसके शरीर क्रिया विज्ञान को जानने का प्रयास करेंगे Read article...

Letters To The Editor

List of articles in category Sandarbh - Issue 98 (May-June 2015)
Title
अन्धेपन का जैव-विकास
धूप में टँगा धूल का एक कण
रोशनी के दर्रे
टेसू राजा बीच बाज़ार
सतत् एवं व्यापक मूल्यांकन के बहाने...!
बच्चों के सवाल
भाषा शिक्षण: समग्र-भाषा पद्धति - भाग-2
पाठ योजना: विविध मान्यताओं की पड़ताल
सफेद गुड़
सवालीराम-98

Eklavya

  • About us
  • What we do
  • Past work
  • Contact us

Books

  • Flip Books
  • Books in PDF
  • Book Reviews

Magazine

  • Chakmak
  • Sandarbh
  • Srote

Gallery

  • Video Gallery
  • Photo Gallery

More

  • Chakmak Blog
  • Privacy policy
  • FB social icon
  • You tube
  • Flickr

Eklavya Foundation - 2019