Logo
  • About us
    • Who we areWho we are
      • Eklavya Team
      • Eklavya Centers
      • Organogram
      • Vision Mission
      • Governing Body
      • General Body
      • History
    • What we doWhat we do
      • Publishing and Distributing Educational Materials
      • Science - a way of life: Ashram Shala Project MH
      • Shiksha Ki Udaan - Learning Enhancement Programme
      • Transforming Learning Outcomes in 'Mission Antayoday' Blocks
      • Sandarbh - A Bimonthly Resource Magazine for Teachers
      • Padho Likho Maza Karo - Reading Initiative
      • Courses and Workshops
        • Child Development, Special Needs and Learning – a certificate course
      • Jashn-e-Taleem (Hoshangabad District Initiative)
      • Mohalla Learning Activity Centres (MohLAC)
      • Kesla Middle School Science Initiative
      • Enabling learning in Schools & beyond
      • Faizabad Initiative for Intensive Education
    • Eklavya PoliciesEklavya Policies
      • Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy
      • Conflict of Interest Policy
      • Committee Against Sexual Harassment (CASH) Guidelines
      • Child Protection Policy
      • Service Rules
    • Financials
  • Books
    • Flip BooksFlip Books
      • Flip Books in Hindi
      • Flip Books in English
      • Flip Books in Urdu
      • Flip Books in Other Languages
    • Audio BooksAudio Books
      • Audio Book - Short Stories - छोटी कहानियाँ
      • Audio Book - Long Stories - लम्बी कहानियाँ
      • Audio Book - Poems - कविताएँ
    • Eklavya Books in PDF
    • Book Talk
    • Book Reviews
    • New Arrivals
    • Forthcoming Titles
    • eklavyabooks की गपशप . . .
    • International Translation Rights and Permissions
  • Magazines
    • Chakmak
    • Sandarbh
    • Srote
    • Submit New ArticleSubmit New Article
      • Magazine article for Chakmak
      • Magazine Article for Sandarbh
      • Magazine Article for Srote
  • Past Work
    • ProgrammesProgrammes
      • HSTP
        • HSTP NEW TEST
      • Social Science Programme
      • Prashika
      • Curricular Research and Material Development
      • Other ProgrammesOther Programmes
        • Organising resource centres for children, teachers and the community
        • Collaborating for Curriculum Development and Teacher Education
        • Riyaaz Academy for Illustrators
        • Educational Research and Model Building (ERMB)
        • Connected Learning Initiative (CLIx)
        • The High School Science Programme
        • The Human Body - Module
        • Linking Community & Schools Towards Quality Education - Pune
    • Annual Reports
    • Timeline
    • Surveys/Research studies
    • Documentation
    • Collaborative Efforts
    • Organisational Archive
  • Resources
    • Video GalleryVideo Gallery
      • Introduction to Eklavya
      • Eklavya Activities
      • Material Developed by Eklavya
      • Animated/Talking Books
    • Photo Gallery
    • Worksheets for Primary School
    • Atlas References
  • Join us
    • Editor - Associate Editor for Publicaiton
    • Digital Marketing Manager
    • Intern with us
    • Project Associate, Eklavya Library Initiative (ELI) in Obaidullaganj
    • Senior Research Associate, Schools2030 Assessment Partner, Bihar
    • Admin Assistant for Bal Sahitya Team (Publication)
    • Research Assistant (For documentation, HSTP)
    • Librarian
    • HR and Admin Associate
  • Contact us
  • Blogs etc.
    • Empanelment of Contractors for Civil Works
    • Chakmak Blog
    • Privacy policy
    • Important websites
    • Academic Resources
    • Staff Welfare - Eklavya
    • Sandarbh Subject Index
    • Medical Consultation Form for Eklavya Staff
    • Online Medical Intimation by Eklavya Staff
    • Donate and Support
    • Terms & Conditions
  • You are here:  
  • Home
  • Magazines
  • Sandarbh
  • Sandarbh - 91 to 100
  • Sandarbh - Issue 97 (March-April 2015)
  • Sandarbh - Issue 97 (March-April 2015)
    • सन्तुलन या असन्तुलन
    • उल्लू की नज़र
    • उबासी क्यों आती है?
    • नहीं दिए जाते रचनात्मकता के अवसर
    • पत्तियाँ पानी बाहर फेंकती हैं
    • अलग-अलग तरीकों से सवाल करने की अहमियत
    • आयदा फिफर की भारत यात्रा का वृत्तान्त
    • भाषा शिक्षण: समग्र-भाषा पद्धति
    • मिठाईवाला
    • सवालीराम-97

Sandarbh - Issue 97 (March-April 2015)

Download the entire magazine as a PDF or an ePub 

Table Of Contents

  1. Balance Or Imbalance by Vivek Mehta [Hindi PDF, 184 kB]
    सन्तुलन या असन्तुलन: आपने रस्साकशी का खेल तो खेला होगा। दोनों तरफ की टोली के लोग अपना बल लगाते हैं और कोई एक टीम जीत जाती है। यह सारा खेल सन्तुलन का है। आइए रस्साकशी को भौतिक विज्ञान की नज़रों से समझने की कोशिश करते हैं। Read article....  

  2. The Owl's Vision by Vinatha Viswanathan [Hindi PDF, 186 kB]
    उल्लू की नज़र: उल्लू, एक आसा जीव जिसके ऊपर हमारे भारतीय समाज में न जाने कितनी ऐसी कहावतें होंगी जो उल्लू सम्बोधन पर आपको शर्मशार कर देंगी। पर क्या सच में उल्लू इतना उल्लू है? उल्लू की शारीरिकी को समझकर देखिए, आप हैरान रह जाएँगे। Read article....   

  3. Why Do We Yawn? By Nishi Khandelwal [Hindi PDF, 236 kB]
    उबासी क्यों आती है?: हम सभी उबासियाँ लेते हैं, कभी भी और कहीं भी। अक्सर हम दूसरों को उबासियाँ लेते देख उबासियाँ लेने लगते हैं। तो क्या उबासियाँ हमारे शरीर की किसी खास ज़रूरत को पूरा करती हैं या हम यूँ ही उबासियाँ लेते हैं? क्या अन्य जीव भी उबासियाँ लेते हैं? ऐसे ही कई सवालों की वैज्ञानिक पड़ताल है यह लेख। Read article....  

  4. Children Are Not Given Opportunities For Creativity by Manohar Chamoli [Hindi PDF, 226 kB]
    नहीं दिए जाते रचनात्मकता के अवसर: स्वतेत्र लेखन हो जा चिन्तन, एक तरह का हुनर है और उम्मीद यह की जाती है कि बच्चे यह हुनर विद्यालयों से हासिल करेंगे। हमारी स्कूली शिक्षा व्य्वस्था नम्बरों की दौड़ में इस कदर मशगूल हैं कि रचनात्मकता के लिए समय ही नहीं बचता। क्या हो सकते हैं रास्ते? Read article....  

  5. Leaves Give Out Water by Alka Tiwari [Hindi PDF, 295 kB]
    पत्तियाँ पानी बाहर फेंकती हैं: बच्चे अपने आसपास के वातावरण में हो रही हलचलों पर पूरी सतर्क नज़र रखते हैं। अगर उनके साथ इन मुद्दों पर स्वस्थ सम्वाद स्थापित कर अवलोकन के अवसर दिए जाएँ तो विज्ञान शिक्षण की अच्छी नींव तैयार हो सकती है। Read article....  

  6. The Importance Of Asking Questions In Different Ways by Uday Maitra Translated by Ambrish Soni
    [Hindi PDF, 71 kB] [English PDF, 624 kB]
    अलग-अलग तरीकों से सवाल करने की अहमियत: हमारी शिक्षा व्यवस्था बच्चों को जवाब देना सिखलाती है और बच्चे जवाब देने के इतने आदी हो गए हैं कि वे सवाल करने का महत्व भूल चुके हैं। सवाल करने की अहमियत और इसकी ताकत को समझाता यह लेख। Read article....  

  7. The Chronicles Of Ida Pfeiffer’s Travels In India by Madhav Kelkar [Hindi PDF, 126 kB]
    आयदा फिफर की भारत यात्रा का वृतान्त: किसी देथ या शहर के इतिहास को जानने का एक अच्छा स्रोत यात्रा वृत्तान्त होता है। यह और भी महत्वपूर्ण हो जाता है जब यात्री एक विदेशी महिला हो। इससे अवलोकन को मिलती है एक महिला की नज़र और भावनाएँ। इस नज़र से देखिए 200 साल पुराना भारत। Read article....  

  8. Language Teaching: A Holistic Approach  – Part 1 by Saurabh Roy [Hindi PDF, 87 kB]
    भाषा शिक्षण: समग्र भाषा पद्धति - भाग 1: भाषा शिक्षण, शिक्षा का आधार है। सरकारी प्राथमिक स्कूलों के लगभग आधे बच्चों के लिए ठीक तरह से किताबें पढ़ पाना आज भी एक चुनौती है। यह बच्चों की असफलता है या उस दृष्टिकोण की जो हम शिक्षक भाषा सिक्षण के लिए अब तक अपनाते आए हैं? Read article....  

  9. Mithaiwala by Bhagwati Prasad Vajpayee [Hindi PDF, 164 kB]
    मिठाईवाला: कहानियाँ मनोभावों की प्रस्तुतियाँ होती हैं। बच्चों का खिलौनों के प्रति प्रेम, माँ का बच्चों को प्रति प्रेम और मनुष्य की परिस्थितियों के समझ विवशता को केन्द्र में रखकर बुनी गई सुन्दर कहानी है मिठाईवाला। Read article....   

  10. Why Is There Such An Accumulation Of Ice Only At The North And South Poles? Sawaliram by Vinatha Viswanathan
    [Hindi PDF, 141 kB]
    उत्तरी और दक्षिणी ध्रुवों में ही बर्फ का जमावड़ा क्यों होता है?: उत्तरी और दक्षिणी ध्रुव में ही बर्फ का जमावड़ा क्यों होता है? इसके पीछे के विज्ञान और भौगोलिकी को जानने का प्रयास करेंगे इस बार के सवालीराम में। Read article....

Letters To The Editor

List of articles in category Sandarbh - Issue 97 (March-April 2015)
Title
सन्तुलन या असन्तुलन
उल्लू की नज़र
उबासी क्यों आती है?
नहीं दिए जाते रचनात्मकता के अवसर
पत्तियाँ पानी बाहर फेंकती हैं
अलग-अलग तरीकों से सवाल करने की अहमियत
आयदा फिफर की भारत यात्रा का वृत्तान्त
भाषा शिक्षण: समग्र-भाषा पद्धति
मिठाईवाला
सवालीराम-97

Eklavya

  • About us
  • What we do
  • Past work
  • Contact us

Books

  • Flip Books
  • Books in PDF
  • Book Reviews

Magazine

  • Chakmak
  • Sandarbh
  • Srote

Gallery

  • Video Gallery
  • Photo Gallery

More

  • Chakmak Blog
  • Privacy policy
  • FB social icon
  • You tube
  • Flickr

Eklavya Foundation - 2019