Logo
  • About us
    • Who we areWho we are
      • Eklavya Team
      • Eklavya Centers
      • Organogram
      • Vision Mission
      • Governing Body
      • General Body
      • History
    • What we doWhat we do
      • Publishing and Distributing Educational Materials
      • Science - a way of life: Ashram Shala Project MH
      • Shiksha Ki Udaan - Learning Enhancement Programme
      • Transforming Learning Outcomes in 'Mission Antayoday' Blocks
      • Sandarbh - A Bimonthly Resource Magazine for Teachers
      • Padho Likho Maza Karo - Reading Initiative
      • Courses and Workshops
        • Child Development, Special Needs and Learning – a certificate course
      • Jashn-e-Taleem (Hoshangabad District Initiative)
      • Mohalla Learning Activity Centres (MohLAC)
      • Kesla Middle School Science Initiative
      • Enabling learning in Schools & beyond
      • Faizabad Initiative for Intensive Education
    • Eklavya PoliciesEklavya Policies
      • Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy
      • Conflict of Interest Policy
      • Committee Against Sexual Harassment (CASH) Guidelines
      • Child Protection Policy
      • Service Rules
    • Financials
  • Books
    • Flip BooksFlip Books
      • Flip Books in Hindi
      • Flip Books in English
      • Flip Books in Urdu
      • Flip Books in Other Languages
    • Audio BooksAudio Books
      • Audio Book - Short Stories - छोटी कहानियाँ
      • Audio Book - Long Stories - लम्बी कहानियाँ
      • Audio Book - Poems - कविताएँ
    • Eklavya Books in PDF
    • Book Talk
    • Book Reviews
    • New Arrivals
    • Forthcoming Titles
    • eklavyabooks की गपशप . . .
    • International Translation Rights and Permissions
  • Magazines
    • Chakmak
    • Sandarbh
    • Srote
    • Submit New ArticleSubmit New Article
      • Magazine article for Chakmak
      • Magazine Article for Sandarbh
      • Magazine Article for Srote
  • Past Work
    • ProgrammesProgrammes
      • HSTP
        • HSTP NEW TEST
      • Social Science Programme
      • Prashika
      • Curricular Research and Material Development
      • Other ProgrammesOther Programmes
        • Organising resource centres for children, teachers and the community
        • Collaborating for Curriculum Development and Teacher Education
        • Riyaaz Academy for Illustrators
        • Educational Research and Model Building (ERMB)
        • Connected Learning Initiative (CLIx)
        • The High School Science Programme
        • The Human Body - Module
        • Linking Community & Schools Towards Quality Education - Pune
    • Annual Reports
    • Timeline
    • Surveys/Research studies
    • Documentation
    • Collaborative Efforts
    • Organisational Archive
  • Resources
    • Video GalleryVideo Gallery
      • Introduction to Eklavya
      • Eklavya Activities
      • Material Developed by Eklavya
      • Animated/Talking Books
    • Photo Gallery
    • Worksheets for Primary School
    • Atlas References
  • Join us
    • Editor - Associate Editor for Publicaiton
    • Digital Marketing Manager
    • Intern with us
    • Project Associate, Eklavya Library Initiative (ELI) in Obaidullaganj
    • Senior Research Associate, Schools2030 Assessment Partner, Bihar
    • Admin Assistant for Bal Sahitya Team (Publication)
    • Research Assistant (For documentation, HSTP)
    • Librarian
    • HR and Admin Associate
  • Contact us
  • Blogs etc.
    • Empanelment of Contractors for Civil Works
    • Chakmak Blog
    • Privacy policy
    • Important websites
    • Academic Resources
    • Staff Welfare - Eklavya
    • Sandarbh Subject Index
    • Medical Consultation Form for Eklavya Staff
    • Online Medical Intimation by Eklavya Staff
    • Donate and Support
    • Terms & Conditions
  • You are here:  
  • Home
  • Magazines
  • Sandarbh
  • Sandarbh - 91 to 100
  • Sandarbh - Issue 96 (January-February 2015)
  • Sandarbh - Issue 96 (January-February 2015)
    • index-अंक 91-96
    • सवालीराम
    • बड़ा मिचू
    • गरीबी पढ़ाना: एक फर्क नज़रिया
    • कक्षा में सीखना-सिखाना
    • कई नाम थे उसके...
    • जवाब देने से भी ज़रूरी है सवाल पूछना
    • बायोफिल्म: जीवाणुओं का सामुदायिक व्यवहार
    • सममिति में गणितीय क्या है?

Sandarbh - Issue 96 (January-February 2015)

Table Of Contents

  1. What's Mathematical About Symmetry? by Shreya Khemani Translated by Vivek Mehta
    [Hindi PDF, 217 kB][English PDF, 262 kB]
    सममिति में गणितीय क्या है?: आम तौर पर हम सममिति यानी सिमैट्री (symmetry) को आकार का एक गुण मानते हैं। लेकिन यह गणित में भी शामिल है। किसी भी सममित चीज़ को कुछ ऐसे बदला जा सकता है कि वह बदली अवस्था में भी सम का गुण न खोए। भौतिकशास्त्र और रसायनशास्त्र में ही नहीं, सममिति का सामना हम अपनी आम ज़िन्दगी में भी करते हैं। Read article...   

  2. Biofilms: Social Behaviour Of Bacteria by Vinita Shivakumar and Dipshikha Chakravortty Translated by Vivek Mehta [Hindi PDF, 276 kB][English PDF, 7.2 MB]
    बायोफिल्म: जीवाणुओं का सामुदायिक व्यवहार: बायोफिल्म असल में बैक्टीरिया का एक सुगठित समुदाय होता है जिसमें वे एक-दूसरे से और अन्य सतहों से चिपके रहते हैं। ये बैक्टीरिया एककोशिकीय जीव हैं पर समूह में रहते हुए ये बहुकोशिकीय शैली भी अपनाते हैं। ऐसे में इनकी कार्यकी और विज्ञान में काफी बदलाव आते हैं। बायोफिल्म इसी बहुकोशिकीय जीवन शैली की द्योतक है। Read article...  

  3. Asking Questions Is More Important Than Giving Answers by Mohammad Zafar [Hindi PDF, 323 kB]
    जवाब देने से भी ज़रूरी है सवाल पूछना: सवाल पूछना एक तरह की कला है जो यह बतलाती है कि बच्चे में विश्लेषण की क्षमता है और उसने विषयवस्तु का अवलोकन किया है। पर क्या हमारी स्कूली व्यवस्था इसके लिए तैयार है? Read article...  

  4. He Had Many Names by Isha Bhatt [Hindi PDF, 306 kB]
    कई नाम थे उसके...: हर बच्चा दूसरे से अलग होता है पर सभी में कुछ ऐसी मूल बातें होती हैं जो कमोबेश सभी में समान होती हैं। कई बार आपका सामना ऐसे विशेष बच्चे से भी हो जाता है। औरों से बिलकुल इतर हो तो कैसे समझें उसका मनोविज्ञान? Read article...  

  5. Teaching-Learning In A Classroom by Sreedevi [Hindi PDF, 500 kB]
    कक्षा में सीखना-सिखाना: कक्षा में नया सीखने की बात हो तो ऐसा नहीं है कि सिर्फ बच्चे ही सीखते हैं बल्कि साथ ही साथ शिक्षकों को भी इस प्रक्रिया से गुज़रना पड़ता है। कई बार शिक्षकों के लिए ये कठिन भी होता है। Read article...  

  6. Teaching Poverty: A Different Perspective – Part 2 by Sukanya Bose Translated by Bharat Tripathi
    [Hindi PDF, 220 kB][English PDF, 212 kB]
    गरीबी पढ़ाना: एक फर्क नज़रिया - भाग 2: जिस देश में लगभग एक तिहाई लोग गरीब हों तो उन्हें नज़रअन्दाज़ नहीं किया जा सकता। और अब अगर गरीबी समझने को स्कूली पाठयक्रम का हिस्सा बनाना है तो उसे देखने का एक नज़रिया भी चाहिए। और यही नज़रिया या दृष्टिकोण यह तय करेगा कि बच्चे गरीबी को कैसे देखें। Read article...  

  7. Big Michu by Emile Zola Translated by Manohar Notani [Hindi PDF, 217 kB]
    बिग मिचू: बाल मन कितनी शैतानियों और उच्छृंखलताओं से भरा होता है। उन्हें पाबन्दियाँ और सीमाएँ बेड़ियाँ जान पड़ती हैं और इनसे पार पाने के लिए वे जुगत भिड़ाते हैं। इस पर सुन्दर कहानी। Read article...  

  8. Index – Issues 91-96 [Hindi PDF, 91 kB]

  9. Which Metal Can Be Cut By A Knife? Sawaliram by Madhav Kelkar[Hindi PDF, 136 kB]
    सवालीराम: कौन-सी धातु चाकू से काटी जा सकती है? इस सवाल का हल और उसके पीछे का विज्ञान जानने की कोशिश करेंगे इस बार हम। Read article...

Letters To The Editor

List of articles in category Sandarbh - Issue 96 (January-February 2015)
Title
index-अंक 91-96
सवालीराम
बड़ा मिचू
गरीबी पढ़ाना: एक फर्क नज़रिया
कक्षा में सीखना-सिखाना
कई नाम थे उसके...
जवाब देने से भी ज़रूरी है सवाल पूछना
बायोफिल्म: जीवाणुओं का सामुदायिक व्यवहार
सममिति में गणितीय क्या है?

Eklavya

  • About us
  • What we do
  • Past work
  • Contact us

Books

  • Flip Books
  • Books in PDF
  • Book Reviews

Magazine

  • Chakmak
  • Sandarbh
  • Srote

Gallery

  • Video Gallery
  • Photo Gallery

More

  • Chakmak Blog
  • Privacy policy
  • FB social icon
  • You tube
  • Flickr

Eklavya Foundation - 2019