Logo
  • About us
    • Who we areWho we are
      • Eklavya Team
      • Eklavya Centers
      • Organogram
      • Vision Mission
      • Governing Body
      • General Body
      • History
    • What we doWhat we do
      • Publishing and Distributing Educational Materials
      • Science - a way of life: Ashram Shala Project MH
      • Shiksha Ki Udaan - Learning Enhancement Programme
      • Transforming Learning Outcomes in 'Mission Antayoday' Blocks
      • Sandarbh - A Bimonthly Resource Magazine for Teachers
      • Padho Likho Maza Karo - Reading Initiative
      • Courses and Workshops
        • Child Development, Special Needs and Learning – a certificate course
      • Jashn-e-Taleem (Hoshangabad District Initiative)
      • Mohalla Learning Activity Centres (MohLAC)
      • Kesla Middle School Science Initiative
      • Enabling learning in Schools & beyond
      • Faizabad Initiative for Intensive Education
    • Eklavya PoliciesEklavya Policies
      • Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy
      • Conflict of Interest Policy
      • Committee Against Sexual Harassment (CASH) Guidelines
      • Child Protection Policy
      • Service Rules
    • Financials
  • Books
    • Flip BooksFlip Books
      • Flip Books in Hindi
      • Flip Books in English
      • Flip Books in Urdu
      • Flip Books in Other Languages
    • Audio BooksAudio Books
      • Audio Book - Short Stories - छोटी कहानियाँ
      • Audio Book - Long Stories - लम्बी कहानियाँ
      • Audio Book - Poems - कविताएँ
    • Eklavya Books in PDF
    • Book Talk
    • Book Reviews
    • New Arrivals
    • Forthcoming Titles
    • eklavyabooks की गपशप . . .
    • International Translation Rights and Permissions
  • Magazines
    • Chakmak
    • Sandarbh
    • Srote
    • Submit New ArticleSubmit New Article
      • Magazine article for Chakmak
      • Magazine Article for Sandarbh
      • Magazine Article for Srote
  • Past Work
    • ProgrammesProgrammes
      • HSTP
        • HSTP NEW TEST
      • Social Science Programme
      • Prashika
      • Curricular Research and Material Development
      • Other ProgrammesOther Programmes
        • Organising resource centres for children, teachers and the community
        • Collaborating for Curriculum Development and Teacher Education
        • Riyaaz Academy for Illustrators
        • Educational Research and Model Building (ERMB)
        • Connected Learning Initiative (CLIx)
        • The High School Science Programme
        • The Human Body - Module
        • Linking Community & Schools Towards Quality Education - Pune
    • Annual Reports
    • Timeline
    • Surveys/Research studies
    • Documentation
    • Collaborative Efforts
    • Organisational Archive
  • Resources
    • Video GalleryVideo Gallery
      • Introduction to Eklavya
      • Eklavya Activities
      • Material Developed by Eklavya
      • Animated/Talking Books
    • Photo Gallery
    • Worksheets for Primary School
    • Atlas References
  • Join us
    • Editor - Associate Editor for Publicaiton
    • Digital Marketing Manager
    • Intern with us
    • Project Associate, Eklavya Library Initiative (ELI) in Obaidullaganj
    • Senior Research Associate, Schools2030 Assessment Partner, Bihar
    • Admin Assistant for Bal Sahitya Team (Publication)
    • Research Assistant (For documentation, HSTP)
    • Librarian
    • HR and Admin Associate
  • Contact us
  • Blogs etc.
    • Empanelment of Contractors for Civil Works
    • Chakmak Blog
    • Privacy policy
    • Important websites
    • Academic Resources
    • Staff Welfare - Eklavya
    • Sandarbh Subject Index
    • Medical Consultation Form for Eklavya Staff
    • Online Medical Intimation by Eklavya Staff
    • Donate and Support
    • Terms & Conditions
  • You are here:  
  • Home
  • Magazines
  • Sandarbh
  • Sandarbh - 91 to 100
  • Sandarbh - Issue 94 (Sept-Oct 2014)
  • Sandarbh - Issue 94 (Sept-Oct 2014)
    • रदरफोर्ड मॉडल मुसीबत में
    • जेम्स बॉण्ड की दौड़ और स्नेल्स लॉ
    • मिथ्याकरण, क्रान्तियाँ और कार्यक्रम
    • क्या समझ से पढ़ना बच्चों को सिखाया जा सकता है?
    • सर! आपने तो अपना परिचय दिया ही नहीं
    • बोलचाल की भाषा और मुहावरे
    • भोजन की थाली से
    • नारीवाद और विज्ञान
    • दुश्मन मेमना
    • सवालीराम-94

Sandarbh - Issue 94 (Sept-Oct 2014)

Table Of Contents

  1. रदरफोर्ड मॉडल मुसीबत में - भाग 4: सुशील जोशी  [Hindi PDF, 150 kB]
    परमाणु संरचना को परिभाषित करने की कड़ी में परमाणु का रदरफोर्ड मॉडल प्रमुख मॉडल रहा है। उस समय इसे मान तो  लिया गया पर इसकी व्याख्या आसान न थी। कई सवाल थे इस पर जैसे इलेक्ट्रॉन, केन्द्र की ओर गिर क्यों नहीं जाते। इन सवालों के साथ आगे बढ़ते परमाणु मॉडल पर पढ़िए लेख। Read article....  
        
  2. जेम्स बॉण्ड की दौड़ और स्नैल्स लॉ:  विवेक मेहता   [Hindi PDF, 307 kB]
    आपने जेम्स बॉण्ड को कितनी ही फिल्मों में दौड़-भाग कर दुनिया को बचाते देखा होगा पर क्या आपने कभी उन असम्भव दिखते प्रयासों को विज्ञान के नज़रिए से जाँचा है? अगर नहीं तो आइए करके देखते हैं। Read article....   

  3. मिथ्याकरण, क्रान्तियाँ और कार्यक्रम - भाग 2:  रॉबिन डनबार    [Hindi PDF, 350 kB]
    विज्ञान, सिद्धान्तों और अवधारणाओं वाला विषय है। इसका जो दार्शनिक स्वरूप आज हम देख रहे हैं वह विकास और बदलावों की एक पूरी यात्रा कर यहाँ तक पहुँचा है। इस यात्रा में कई दार्शनिक विचारधाराएँ फली-फूलीं और अमान्य भी हुई हैं। आइए इस यात्रा के हिस्सेदार बनें।Read article....  

  4. क्या समझ से पढ़ना बच्चों को सिखाया जा सकता है - भाग 2:  कीर्ति जयराम  [Hindi PDF, 172 kB]
    पढ़ना कोई यांत्रिक प्रक्रिया नहीं है जिसमें सिर्फ वाक्यों के उच्चारण शामिल हों। पढ़ने का उद्देश्य ही किसी अर्थ तक पहुँचकर उसे समझना है। बच्चों तक इस हुनर को पहुँचाने के तरीके सिखाता यह लेख।Read article....  

  5. सर, आपने तो अपना परिचय दिया ही नहीं: केवलानन्द काण्डपाल [Hindi PDF, 160 kB]

    स्कूल की परम्परागत कक्षाओं में बच्चे अक्सर मूक दर्शक और श्रोता की भूमिका में होते हैं पर उनके भीतर आत्मविश्वास और सृजनशीलता भरी होती है। उनके हुनर को बाहर निकालने के लिए उन्हें माहौल देना होगा।Read article....  

  6. बोलचाल की भाषा और मुहावरे: अनिल सिंह                              [Hindi PDF, 228 kB]
    बच्चे जब भाषा सीख रहे होते हैं तो भाषा के नए-नए प्रयोग उन्हें आकर्षित करते हैं। इस सफर में जब उनका परिचय मुहावरों से होता है तो कैसी परिस्थितियाँ बनती होंगी, देखते हैं इस लेख में।Read article....  

  7. भोजन की थाली से: मोहम्मद उमर   [Hindi PDF, 207 kB] [English PDF, 35 kB]
    शिक्षा के विविध उद्देश्यों में से एक यह भी है कि शिक्षा हमारे संवैधानिक उद्देश्यों की प्राप्ति का साधन बनेगी और बच्चों में तार्किकता लाएगी। इसके लिए ज़रूरी है कि शिक्षक इसके वाहक बनें। इन मूल्यों पर शिक्षकों और हमारे पाठ्यक्रम निर्माताओं की सोच का नज़ारा दिखाता लेख।Read article....  

  8. नारीवाद और विज्ञान [Hindi PDF, 68 kB] [English PDF, 35 kB]
    विज्ञान एक ऐसा विषय है जो तार्किकता की मांग करता है और तार्किकता तो महिला और पुरुष दोनों में समान रूप से हो सकती है। इसके बावजूद विज्ञान में काम करने वाले लोगों और विज्ञान के बड़े शिक्षण संस्थानों में महिलाओं का अभाव रहा है। क्या यह महज़ इसलिए है क्योंकि महिलाएँ इस क्षेत्र में आना नहीं चाहतीं? क्या यह बात आपको तार्किक लगती है? ऐसे कई सवालों की पड़ताल करता लेख।Read article...    

  9. दुश्मन मेमना -  भाग -2 : ओमा शर्मा   [Hindi PDF, 355 kB]
    दौड़ते-भागते और तकनीक से भरे आधुनिक परिवेश में बड़ी हो रही टीन एज बच्ची बाहर से आपको बेफिक्र और पारिवारिक मसलों से कहीं दूर दिख सकती है पर उसके अंतस में क्या-क्या चल सकता है और उसके माता-पिता की मनोदशा को दर्शाती आज की कहानी।Read article....  

  10. सवालीराम: पूड़ी क्यों फूलती है? : अम्बरीष सोनी [Hindi PDF, 96 kB]
    आइए जानें इसका वैज्ञानिक कारण। Read article....  

Letters To The Editor

List of articles in category Sandarbh - Issue 94 (Sept-Oct 2014)
Title
रदरफोर्ड मॉडल मुसीबत में
जेम्स बॉण्ड की दौड़ और स्नेल्स लॉ
मिथ्याकरण, क्रान्तियाँ और कार्यक्रम
क्या समझ से पढ़ना बच्चों को सिखाया जा सकता है?
सर! आपने तो अपना परिचय दिया ही नहीं
बोलचाल की भाषा और मुहावरे
भोजन की थाली से
नारीवाद और विज्ञान
दुश्मन मेमना
सवालीराम-94

Eklavya

  • About us
  • What we do
  • Past work
  • Contact us

Books

  • Flip Books
  • Books in PDF
  • Book Reviews

Magazine

  • Chakmak
  • Sandarbh
  • Srote

Gallery

  • Video Gallery
  • Photo Gallery

More

  • Chakmak Blog
  • Privacy policy
  • FB social icon
  • You tube
  • Flickr

Eklavya Foundation - 2019