Logo
  • About us
    • Who we areWho we are
      • Eklavya Team
      • Eklavya Centers
      • Organogram
      • Vision Mission
      • Governing Body
      • General Body
      • History
    • What we doWhat we do
      • Publishing and Distributing Educational Materials
      • Science - a way of life: Ashram Shala Project MH
      • Shiksha Ki Udaan - Learning Enhancement Programme
      • Transforming Learning Outcomes in 'Mission Antayoday' Blocks
      • Sandarbh - A Bimonthly Resource Magazine for Teachers
      • Padho Likho Maza Karo - Reading Initiative
      • Courses and Workshops
        • Child Development, Special Needs and Learning – a certificate course
      • Jashn-e-Taleem (Hoshangabad District Initiative)
      • Mohalla Learning Activity Centres (MohLAC)
      • Kesla Middle School Science Initiative
      • Enabling learning in Schools & beyond
      • Faizabad Initiative for Intensive Education
    • Eklavya PoliciesEklavya Policies
      • Anti-Bribery and Anti-Corruption Policy
      • Conflict of Interest Policy
      • Committee Against Sexual Harassment (CASH) Guidelines
      • Child Protection Policy
      • Service Rules
    • Financials
  • Books
    • Flip BooksFlip Books
      • Flip Books in Hindi
      • Flip Books in English
      • Flip Books in Urdu
      • Flip Books in Other Languages
    • Audio BooksAudio Books
      • Audio Book - Short Stories - छोटी कहानियाँ
      • Audio Book - Long Stories - लम्बी कहानियाँ
      • Audio Book - Poems - कविताएँ
    • Eklavya Books in PDF
    • Book Talk
    • Book Reviews
    • New Arrivals
    • Forthcoming Titles
    • eklavyabooks की गपशप . . .
    • International Translation Rights and Permissions
  • Magazines
    • Chakmak
    • Sandarbh
    • Srote
    • Submit New ArticleSubmit New Article
      • Magazine article for Chakmak
      • Magazine Article for Sandarbh
      • Magazine Article for Srote
  • Past Work
    • ProgrammesProgrammes
      • HSTP
        • HSTP NEW TEST
      • Social Science Programme
      • Prashika
      • Curricular Research and Material Development
      • Other ProgrammesOther Programmes
        • Organising resource centres for children, teachers and the community
        • Collaborating for Curriculum Development and Teacher Education
        • Riyaaz Academy for Illustrators
        • Educational Research and Model Building (ERMB)
        • Connected Learning Initiative (CLIx)
        • The High School Science Programme
        • The Human Body - Module
        • Linking Community & Schools Towards Quality Education - Pune
    • Annual Reports
    • Timeline
    • Surveys/Research studies
    • Documentation
    • Collaborative Efforts
    • Organisational Archive
  • Resources
    • Video GalleryVideo Gallery
      • Introduction to Eklavya
      • Eklavya Activities
      • Material Developed by Eklavya
      • Animated/Talking Books
    • Photo Gallery
    • Worksheets for Primary School
    • Atlas References
  • Join us
    • Editor - Associate Editor for Publicaiton
    • Digital Marketing Manager
    • Intern with us
    • Project Associate, Eklavya Library Initiative (ELI) in Obaidullaganj
    • Senior Research Associate, Schools2030 Assessment Partner, Bihar
    • Admin Assistant for Bal Sahitya Team (Publication)
    • Research Assistant (For documentation, HSTP)
    • Librarian
    • HR and Admin Associate
  • Contact us
  • Blogs etc.
    • Empanelment of Contractors for Civil Works
    • Chakmak Blog
    • Privacy policy
    • Important websites
    • Academic Resources
    • Staff Welfare - Eklavya
    • Sandarbh Subject Index
    • Medical Consultation Form for Eklavya Staff
    • Online Medical Intimation by Eklavya Staff
    • Donate and Support
    • Terms & Conditions
  • You are here:  
  • Home
  • Magazines
  • Sandarbh
  • Sandarbh - 81 to 90
  • Sandarbh - Issue 84 (January-February 2013)
  • Sandarbh - Issue 84 (January-February 2013)
    • Index-अंक 79-84
    • कक्कु के कारनामे
    • निबन्ध पर ‘निबन्ध’
    • बच्चों की शुरुआती साक्षरता - कुछ अनुभव
    • सामाजिक विज्ञान के शैक्षिक मुद्दों पर पुनर्विचार
    • क्या बादल का वज़न पता किया जा सकता है - सवालीराम
    • ऑक्सीजन: जलने का विज्ञान
    • ‘वे’ स्कूल क्यों आते हैं?
    • बच्चों में नेतृत्व क्षमता और जवाबदेही
    • एक नया जीव कोशिकांग होने की राह पर
    • गलत, यानी कितना गलत?

Sandarbh - Issue 84 (January-February 2013)

Table of Contents

  1. The Relativity Of Wrong by Isaac Asimov Translated by Sushil Joshi
    [Hindi PDF, 347 kB]
    गलत, यानी कितना गलत? - दो दशक से भी ज़्यादा समय पहले एक पाठक को लेखक द्वारा लिखा गया पत्र है। पाठक का मानना था कि सभी वैज्ञानिक गलतियाँ समान होती हैं। एसीमोव ने अन्तरिक्ष विज्ञान के कुछ नियमों को उद्धरणों के रूप में उपयोग कर समझाया है कि कैसे कुछ वैज्ञानिक त्रुटियाँ कुछ अन्य त्रुटियों से कहीं अधिक बड़ी होती हैं। सबसे महत्वपूर्ण बात यह है कि इन्हे प्रस्तुत कैसे किया जाता है।Read article...  

  2. Evolution In Progress - From Cyanobacteria To Algal Organelles by Kishore Powar
    [Hindi PDF, 232 kB]
    एक नया जीव कोशिकांग होने कि राह पर - हाल ही में प्रसान्त महासागर में सहजीवी सूक्ष्मजीव पाए गए हैं। यह एक सायनोबैक्टीरिया है जो शैवाल के साथ सहजीवी है। यह एक ऐसा उदाहरण बनने जा रहा है जिसमें एक प्राकेरियॉट, एक यूकेरियॉट का कोशिकांग बनने की राह पर है। दो स्वतंत्र जीवों के बीच यह सम्बन्ध जीव जगत के लिए एक बड़ा कदम है।Read article...  

  3. The Development Of Leadership Capacity And Accountability In Children by Yashaswi Dwivedi
    [Hindi PDF, 440 kB]
    बच्चों में नेतृत्व क्षमता और जवाबदेही - लेखक ने स्कूलों के साथ काम करते हुए यह जानने का प्रयास किया है कि बच्चों में किस तरह नेतृत्व क्षमता और जवाबदेही का विकास किया जा सकता है। और साथ काम करते हुए बच्चे कैस सीखते हैं। इसके लिए उन्होंने बच्चों को अपनी प्रार्थना सभा की ज़िम्मेदारी सौंपी।Read article...  

  4. Why Do ‘They’ Attend School? by Mohammad Umar[Hindi PDF, 377 kB]
    ‘वे’ स्कूल क्यों आते हैं? - शिक्षकों का मानना है कि जबसे स्कूलों में मध्याह्न भोजन शुरू हुआ है, शिक्षा का स्तर गिरा है। अक्सर शिक्षकों के मुँह से यह सुनने को मिलता है कि ये बच्चे पढ़ने नहीं खाना खाने आते हैं। भारत की प्राथमिक शिक्षा की बदहाली और स्वयं की खामियों को ऐसे दरकिनार करना और इस तरह से एक वाक्य से सब कुछ तय कर देना कहाँ तक सही है। Read article...  

  5. Oxygen: The Science Of Burning by Sushil Joshi [Hindi PDF, 186 kB]
    आक्सीजन: जलने का विज्ञान - फाइलो और फिर लियोनार्दो दा विंची ने यह देखा कि हवा में मोमबत्ती जलाने से हवा का कुछ भाग तो खतम हो जाता है पर कुछ बचा रह जाता है। यह बात लगभग तय थी कि पूरी हवा एक-सी नहीं है। कई वैज्ञानिक प्रयोगों से यह तो तय हो गया कि हवा कोई एक गैस नहीं बल्कि यह मिश्रण है और इसका एक खास हिस्सा ही दहन में प्रयुक्त होता है। आइए जानें इसके आगे की कहानी। Read article...  

  6. Is It Possible To Know The Weight Of A Cloud? Sawaliram Translated by Ambrish Soni[Hindi PDF, 179 kB]
    क्या बादल का वज़न पता किया जा सकता है - सवालीराम -- बादलों में बहुत अधिक पानी होता है जो बारिस के द्वारा बरसता है। इसके बावजूद बादल आसमान में बहुत ही आसानी से यहाँ से वहाँ उड़ते रहते हैं। दोनो ही बातें एक-दूसरे को काटती प्रतीत होती हैं। आइए देखें कैसे सम्भव हो पाता है यह और बादल के वज़न का अनुमान लगाना।Read article...  

  7. Contexts, Content and The Classroom - Revisiting Pedagogical Issues in The Social Sciences by Kumkum Roy Translated by Bharat Tripathi [Hindi PDF, 194 kB]
    सामाजिक विज्ञान के शैक्षिक मुद्दों पर पुनर्विचार - विद्यार्थियों के रचनात्मक मूल्यांकन में मदद पहुँचाने के लिए सीबीएसई ने 2010 में एक शिक्षक मार्गदर्शिका प्रकाशित की थी। इसे खास तौर पर एनसीएफ-2005 के अन्तर्गत तैयार कक्षा-9 के लिए तैयार पाठ्यक्रम और पाठ्य पुस्तकों को ध्यान में रखकर तैयार की गई है। इस पाठ्यक्रम और पाठ्यपुस्तकों को लेकर काफी विवाद रहा है। आइए इस मार्गदर्शिका के सिद्धान्तों और विषयवस्तु को समझने की कोशिश करते हैं।Read article...  

  8. Early Learning In Children - Some Experiences by Kamlesh Chandra Joshi [Hindi PDF, 873 kB]
    बच्चों की शुरुआती साक्षरता - कुछ अनुभव - इस आलेख में लेखक अपने व्यक्तिगत अनुभव के जरिए इस बात पर रोशनी डालने का प्रयास किया है कि घर में पढ़ने-लिखने का समृद्ध वातावरण बच्चों को भाषा सीखने में मदद करता है। और कैसे पढ़ने-लिखने की क्षमताएँ बिना अक्षर, मात्राओं पर पूरा अधिकार प्राप्त किए भी संज्ञानात्मक विकास में मदद करती हैं।Read article...  

  9. An Essay On Essays by Kalu Ram Sharma[Hindi PDF, 487 kB]
    निबन्ध पर निबन्ध - प्राथमिक स्कूल के स्तर से ही भाषा की कक्षाओं में निबन्ध लेखन महत्वपूर्ण कार्य माना जाता रहा है। परीक्षा की दृष्टि से हो या अधिक अंक अर्जित करने की दृष्टि से, निबन्ध का स्थान सदैव ही उच्च रहा है। निबन्ध का एक तय फार्मूला और इससे इतर जाने की मनाही बच्चों के लिए मुसीबत पैदा करते रहे हैं? जानिए इस पर लेखक का नज़रिया।Read article...  

  10. Kakku Ke Karname – Part 2 by P.K. Basant[Hindi PDF, 277 kB]
    कक्कू के कारनामे - लेखक के अपने ही जीवन की आप बीती छोटी-छोटी सुन्दर कहानियाँ पढ़िए इस दूसरे भाग में। Read article...  

  11. Index Of Issues 79-84[Hindi PDF, 179 kB]

Letters to the Editor

List of articles in category Sandarbh - Issue 84 (January-February 2013)
Title
Index-अंक 79-84
कक्कु के कारनामे
निबन्ध पर ‘निबन्ध’
बच्चों की शुरुआती साक्षरता - कुछ अनुभव
सामाजिक विज्ञान के शैक्षिक मुद्दों पर पुनर्विचार
क्या बादल का वज़न पता किया जा सकता है - सवालीराम
ऑक्सीजन: जलने का विज्ञान
‘वे’ स्कूल क्यों आते हैं?
बच्चों में नेतृत्व क्षमता और जवाबदेही
एक नया जीव कोशिकांग होने की राह पर

Page 1 of 2

  • Start
  • Prev
  • 1
  • 2
  • Next
  • End

Eklavya

  • About us
  • What we do
  • Past work
  • Contact us

Books

  • Flip Books
  • Books in PDF
  • Book Reviews

Magazine

  • Chakmak
  • Sandarbh
  • Srote

Gallery

  • Video Gallery
  • Photo Gallery

More

  • Chakmak Blog
  • Privacy policy
  • FB social icon
  • You tube
  • Flickr

Eklavya Foundation - 2019